LÅGFREKVENTA FRAMSTEG

Smaka på kombinationen Lågfrekventa fält.
Visst känns den lite... låt mig säga, opeppande. Enbart adjektivet låg får mig att känna mig lite apatisk och just låg.
Men hela vetenskapsområdet har i mina ögon blivit omprövat - kolla bara in bilderna ovan! Detta är resultatet av ett delmoment i vår kurslab, och inte en detektor hade vi med oss ut. Vi hade istället F A N T A S T I S K T  roligt! Man vill ju bara skratta! Tänk er sen vad man kan åstadkomma en vinternatt med ett gäng oömtåliga lysrör och en kamera! Det är så pass att en liten del av mig börjar längta till vintern redan nu! :)

Den fysikaliska förklaringen på fenomenet ovan är kanske inget jag behöver publicera här - det är inte den roliga delen av det hela. Men att det finns någon bit som är sådär superkul gör ju att hela tentaplugget blir liiiiiiiite roligare!

Fast med lite perspektiv på hela området Ickejoniserande strålning, så ter det sig ganska komiskt. Slutsaterna i många publicerade rapporter är att man helt enkelt inte vet vilka nivåer som långsiktigt är farliga för levande organismer. Det har publicerats studier som visar att direkta och akuta effekter uppstår vid höga fältstyrkor, men hur vi påverkas av låga långtidsexponeringar, det är det ingen som vet. Än mindre vet vi hur vi påverkas av en kombination av många olika fält och frekvenser, eller av ett olika fält i kombination med andra skadliga faktorer...

Hur mår man till exempel om man blir utsatt för en kombination av magnetfält och droger....!?

Kommentarer
Postat av: JosefineSK

Tja, vi får väl sätta oss och röka på i Södra Sandby helt enkelt. Av rent vetenskapliga syften... Kanske kan bli ett examensarbete?

2010-04-30 @ 11:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback