Guamote - staden där man blir med hatt!

Än en gang kan vi använda frasen Back in civilisation! Just nu befinner vi oss i Cuenca - av manga beskriven som Ecuadors vackraste stad - det enda vi har att säga om den är att den ser ut som en Europeisk huvudstad! Och bara det är ju vackert i sig! Här ligger glassbarerna tätt och de är redan testade, vill jag lova! Än en gang är det mora som vinner smaktävlingen!
Vägen till Cuenca var dock inte helt rak, fran Baños tog vi oss med private transport (Thank God! Jag var inte alls sugen pa att tillbringa fyra timmar i en svettig ecuadoriansk armhala!) Destinationen var Guamote - en mycket liten by, som vi enades om enbart var en stad pa torsdagarna. Da är det nämligen Torsdagsmarknad - nagot som vi hoppas att befolkningen och bybefolkningen pa kullarna runt omkring uppskattar. Nagon fantastisk uppskattning i deras ögon sa vi dock inte da vi körde in i staden... Först möttes vi enbart av ett färghav - alla var namligen klädda i de traditionella kläderna; hatt för bada könen, kjolar och sjalar i rosa, grönt och turkost för damerna och röda ponchos för männen! Det var fantastiskt vackert att skada, men tittade man närmare blev man skrämd - tandlösa var de allihopa, allihopa och de hade alla samma apatiskta tomma blick - vi visste först inte om vi vagade ga ur bussen :S
Efter att själva, som de enda turisterna i staden (vi anlände en torsdag, alltsa var det da en stad!), beblandat oss med markadsbesökarna och själva köpt en fruktansvärt manga saker, sa började vi gilla det hela. Det var verkligen sa äkta! Jag inhandlade en kofta - som pa oss skandinaver (jag var namligen inte den enda att köpa detta ting) är en fruktansvärd modell; kort i ärmarna, kort i magen och fruktanvärt bred (den är dock pa oss fruktansvärt snygg som coctailjacka!). Modellen passar dock urbefolkningen perfekt ;)

Det bästa med marknaden var dock att jag blev med hatt! :D
Aktiviteterna i Guamote var bland de bästa och de sämsta; ridningen ena dagen, mountainbiking den andra! Ridningen gjorde fredagen till en av resans bästa dagar! Att jag fick en fruktanvärt trött häst, som var rädd för bade vatten och cyklister, och helst inte ville göra annat än att, som jag, stanna och titta pa utsikten. För det var helt fantastiskt vackert - vilket landskap!
Transporten upp till ridturens start, pa 3800 meters höjd, var ett äventyr i sig! Luften var kall och klar som svensk fjälluft! Som vi nu blivit vana att bli transporterade - pa flaket av en pickup - sa insiterade vi alla pa att fa sitta där även denna gang, trots att de tre chaufförerna alla insisterade pa att vi skulle sitta inne i bilarna. Turisterna far ju dock alltid som de vill, sa sittandes pa flaket, mycket nöjda började vi köra upp pa berget! Nöjda var vi dock enbart salänge det var asfalterad väg - vilket det inte var länge och jag kan tillägga att det just nu är allt annat än regnperiod. Sa fruktansvärt dammig och skitig som jag var da vi hoppade av flaket en halvtimme senare, det har jag aldrig varit ;)
Temat skitigt höll i sig även till nästa dag - Mountainbikedagen! Som vanligt cyklar vi bara down hills! Att da samma morgon vakna av att det praktiskt taget pissregnar, det är inget gott tecken! Regnet höll dock inte i sig, men det gjorde kylan och pa samma sätt som molnen omslöt oss pa väg upp mot Nordkap sa befann vi oss plötsligt i molnen. Men vad finns att göra när man har en cylkel men inga vantar - jo - att sätta sig upp, börja rulla och försöka överleva! Jag har aldrig i hela mitt liv varit sa kall, jag trodde seriöst att fingrarna skulle trilla av - eller att jag skulle börja grata. Men spelar man bara lite ömklig sa far man lana ett par vantar av en gentleman!
När vi väl kom ner, välbehallna, insag vi hur fruktansvärt skitiga vi var - att duscha dagen innan var fullständigt ogjort! ;)

I morgon aker vi vidare till Ecuadors faligaste stad - Guayaquil - men det enda vi hoppas pa är att möta värmen! Natten till idag hamnade nämligen pa tredje plats över resans kallaste nätter och jag är sa trött pa den listan nu!! Tur är iaf att man sedan djungel har en taktik för att överleva dem - knäna till hakan och DON´T MOVE! Kolla även in förra inlägget om en stund - nu skall det kompletteras med bilder! :)

Kommentarer
Postat av: Arne och Astrid

Härligt att börja dagen med att läsa din blogg och följa dig på dina äventyr. 12 grader och duggregn är ju inget ovanligt men frysa under natten är ju ingen höjdare. Fanns det inga vantar på marknaden? Men nu är ni ju på väg till varmare trakter.



Mor och Far

2010-08-10 @ 17:16:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback