Viva TENA

This week you will be very active, det var var som utlovades, men efter veckan i den djupaste djungeln ar vara krav ganska hoga ;) Att ga en turistigt djungelvandring langs en stig dar thusen miljarder andra redan har gatt, det imponerar inte langre pa oss. Vi vill ha den riktiga djungeln! Vi skulle saledes, som vissa andra i gruppen gjorde, valt att vara sjuka den dagen, och inte natten innan riverraftingen. Ni kan ana att jag och Heidi bade grat och skrek da vi natten till idag slogs om toaletten! Men med vara alltigenom optimistiska personligheter, sa kom vi anda fram till att delat enlande ar battre en att ensam sitta i skiten. Bokstavligt talat! Sa med en sadan inledning pa dagen vagade vi inte ge oss ut pa en heldags raftig - vi hade var egen river istallet. Att resterande delar av gruppen just ramlade in pa Internetcafèet, fortfarande blota i haret... Jag lite salt i saren har val ingen dott av!? Var hopp ligger dock i att om nagon dag sa ar det an en gang rafting pa schemat, da fardet burit av till staden Baños. Att baño pa spanska betyder toalett, det tanker vi inte tolka in nagonting alls i! Sa det sa! Men havregrynsgrot i magen ar vi nu mer redo for allt!
Vi har dock spekularet i vad detta kan ha sin orsak i - ett alternativ ar helt klart avskedsfesten med indianstamen i djungeln. Det var en fin gest av dem, men att bjuda sina turister pa festdrycken Chicha var kanske inte det allra smartaste!? Drycket tillverkas namligen genom att stamens alla medlemmar hjalper till att tugga yoca, den rotfrukt de i djungeln anvander som potatis. Den tuggade yoca spottas sedan ut i ett kar, som man later sa i solen i, ultimat ar 5 dagar. Detta startar en fermentationsprocess varvid alkohol bildas vilket medfor att alla bakerier dor! Den Chichan vi drack inneholl ingen alkohol...
Men fran botten kan man ju inte sikta annat an mot toppen - Mot oandligheten och vidare, nagot annat motto finns inte! Nar jag tillochmed overlevt att ta mig ur en uppochned vand kajak, sa kan jag ju inte tro annat an att jag klarar allt!? Att vara fasthallen under vatten ar iaf kant hos vissa att det ar min storsta skrack! Sa att bara genomfora en sadan sak fick mig att kanna mig fruktansvart stolt. Steget till att gora en riktig Gronlandarvandning ar fortfarande enortm och med tanke pa att jag kom upp ur vattnet bade skakadens och gratandes, sa har jag lite ett jobba pa. Men va fasen! En dag skall jag lyckas!!

(Bilder pa grottbesoket kommer senare - sicken Cliff Hanger - eller hur!?)

Gardagen bjod aven pa ett besok i Jumandi-grottorna! Det var frackt! Ett vattenfyllt grottsystem dar vi alla kunde fa ur oss all den lust att leka Gollum, som vi lange kant inom oss. Att krypa och klattra i tranga gangar och att armganga sig fram over vattenfyllda passager, det var ett aventyr. For att guiderna sedan skulle fà sitt roliga, sa intalade de oss att leran som fanns langt in i en av grottgangarna skulle gora under for var hud! En grupplerbrottningsprocess utbrot och efter bara en liten stund var vi alla fullstandigt tackta av lera! Till detta skall sedan tillaggas att dresscoden i grottan var bikini och gummistovlar - fantastiskt sexigt, speciellt nar alla skulle posera framfor penisstalaktiten. Det kommer bli klassiska foton! ;) Leran fick sedan badas av i iskallt underjordiskt vattenfall - jag ska aldrig mer klaga pa kallt badvatten! Aldrig heller kommer jag att klaga pa blota fotter - att vandra med vattenfyllda gummitstñvlar ger prespektiv pa saker och ting!

Staden Tena ar annars en stad vi alla gillar - till skillnad fran Quito sa ar det en lite och trygg stad. Det innebar asledes att man inte behover ta en taxi vart man an ska efter morkrets inbrott. Det var helt och fullt en av de varsta sakerna med Quito, att brottsligheten skall fa begransa min frihet. Jag klara verkligen inte av att nagra idioter indirekt skall fa bestamma vad jag kan och inte kan gora. Jag klara inte av det! Sista kvallen i Quito trotsade gruppen taxitvanget och gick till Hostelt - det gick bra, men det var nog lika bra att vi efter det lamnade den staden for ett tag. Dar bor man inte ha blodad tand... I den har staden fick vi dock aka taxi till var Lodge, men da den lag pa knappt gangavstand (jag och Heidi gick fram och tillbaka en gang - och brande oss i nacken) fran stan var det anda okey! Speciellt med tanke pa att de taxibilar de anvander har ar enbart av pickup-modell, och de foredrar att ha sina passagerare pa flaket! I de mindre staderna i lanadet marker man dock att det amerikanska inflytandet ar valdigt stort. Bensinmackarna andas Texas-delstat och pa manga stallen star gamla gula ameriskanska skolbussar.
Pa hostlet vi bott pa det sensate markets det ameriskanska inflytandet mest pa de fruktansvarda lunchboxarna! Ger nagon mig en liknande igen, sa spyr jag! Vad ar det med att ge folk ett hamburgebrod, en chokladkaka och ett kakpaket till lunch!? LUNCH!? Vad applet gjorde dar var det ingen som forstod ;)

I morgon bar det av till Baños - dar skall det enligt guiden finnas ragbrod! Vi langtar!

Mot nya aventyr!!

Kommentarer
Postat av: Arne och Astrid

Vi ser fram emot att få dessa reseberättelser och få ta del av både positiva och inte så roliga upplevelser. Bilderna är fantastiska.

Hälsningar

Mor och Far

2010-07-29 @ 09:22:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback