OWD

Open Water Diver

För mer än en vecka sedan, närmare bestämt förra söndagen, klev vi, fult dykutrustade och nyss av instruktören tagna i hand på att vi erhållit var sitt OWD-certifikat, upp ut vattnet på Ön i Malmö. Gud vilken känsla! Efter förra sommarens kajakincidens (ja, ni få icke-priviligierade som var där förstår vad jag menar!) trodde jag aldrig att jag skulle kunna behålla lugnet under vattnet - kanske är det just faktorn att jag i dykningsfallet faktiskt kan andas trots att jag befinner mig 10.5 meter under havsytan. Ja, det är än så länge djuprekordet jag innehar!

Och just känslan första gången man drog det där första undervattensandetaget - just det andetaget jag hade bävat lite (läs mycket) inför hela de 2 dagarna efter att vi bestämt oss för att vi nog skulle lära oss att dyka, tills att vi faktiskt låg där på Dalbybadets poolbotten - det var helt magiskt! Jag kommer aldrig glömma känslan! Att det sedan fanns andra moment som tyckes innehålla betydligt mindre magi, det skall jag inte sticka under stol med. Momentet ta på och av apparaten under vatten - vilket ordagrant innebär det nyss skrivna - således att knäppa av sig västen med den fastspända tanken och all övrig utrusning, för att sedan knäppa på sig den igen. För en av fyra såg det lätt och smidigt gjort ut; och det var för instruktören. Vi övriga nybörjade tillbringade nog 10 minuter ryggliggandes på poolens botten, med fötterna i ytan och ett krampaktigt bett om luftmunstycket. Jag var galet glad att jag inte var först ut!

Först ut var Johan.
Jag straffades dock direkt för att jag, i mitt cykloptunnelseende ensamhet, skrattade gott åt min uppochnersvävande älskling. Ett litet flin och ditt cyklop är på nolltid helt fyllt med vatten - dock kan jag garantera att det blev en och annan fylld mask även under mitt försök att ta på apparaten. Ingen skadeglälje på botten alltså!

På botten däremot, om vi talar om den på 10.5 meters djup i Malmö, kan man glatt (inte skrattandes) betrakta tre GB-glassgubbar i givakt och ett par uppochnedvända gummistövlar - undrar om där under är någon som försöker ta på sig apparaten ;)

Helgen fyra utomhusdyk resulterade i en ackumulerad bottentid på 3h 25 min.
När vi ackumulerat ett dygn skall vi fira ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback